Lastentarvike Lastentarvike
Vieraskynä: Vinkkejä kantamiseen ja keskivartalon tukeen
| Nordic Fit mama |
Vieraskynä: Vinkkejä kantamiseen ja keskivartalon tukeen - Nordic Fit Mama
Vinkkejä kantamiseen ja keskivartalon tukeen
Vauva kehittyy yhdeksän kuukautta äitinsä vatsassa ja viihtyy syntymänsä jälkeenkin parhaiten hänen lähellään. 

Siitä lähtien kun esiäitimme alkoivat kulkea kahdella jalalla, on heidän ollut keksittävä keinoja kantaa lasta mukanaan. Nämä keinot ovat yhä käytössä alkuperäiskansojen keskuudessa.

Afrikassa yleistä on kantaa lasta selässä kankaaseen sidottuna. Mosambikissa tätä selkäpussia kutsuttiin kekaksi. Kangaspalaa, jota siinä käytettiin, kutsutaan capulanaksi. Se on 150 cm x 100 cm kokoinen puuvillakangas, jota käytetään myös sarongina, lakanana, pyyhkeenä, verhoina ja minä vaan, mihin puuvillakangasta voi käyttää. 

Kekan käyttö vaatii hieman harjoittelua ja voi näyttää hurjalta tottumattoman silmissä. Äiti asettuu etukenoon ja kiepauttaa vauvansa lantioltaan selkäänsä, vauvan pepusta tukemalla, kuten tässä videossa. Isommat lapset heitetään selkään ronskimmin ja he osaavat itse asettua paikalleen.

Onneksi markkinoilla on olemassa helpompia (ja ehkä turvallisempia) tapoja, kuten kantoreppuja ja -liinoja, joissa lapsi on kantajansa vatsapuolella. Niitä myös kehitetään jatkuvasti ergonomisemmiksi ja mukavammaksi sekä kantajalle että lapselle. 

Esimerkiksi BeSafe Havenin reput ovat ergonomisia, eli terveellisiä ja mukavia käyttää. Ne ovat mukavia paitsi vauvalle, myös vauvan kantajalle, sillä niiden olkahihnat saa selkäpuolelta ristiin. Repun vyöosassa on myös pehmeä ilmatyyny. 

Jos haluat kokeilla kantoliinaa, kannattaa tutustua Babylonian Tricot-Sleniin. Se on luomupuuvillasta valmistettu pitkä liina, jonka avulla vauvaa voi kantaa kuudella eri tavalla. Sen käytön oppii nopeasti vasta-alkajakin.

Kiinnitä huomio keskivartalon tukeen ja kantoasentoon

Selkäliiton mukaan lähes 70% odottavista äideistä kärsii selkäkivuista ja usein kivut jatkuvat synnytyksen jälkeen. Pikkuvauva-arjessa ergonomia onkin asia, johon on syytä kiinnittää huomiota jo synnytyslaitokselta lähtien. Vauva voi alkuun tuntua kevyeltä, mutta nostojen ja laskujen toistomääriä tulee vauvavuoden aikana valtava määrä. Lisäksi vauvaa tulee usein huomaamatta kannetuksi useita tunteja päivän mittaan ja usein vielä niin, että samalla yritetään tehdä esimerkiksi kotitöitä.

Siksi on tärkeää muistaa muutama perusasia:
Pidä selkäsi suorassa, myös silloin kun kannat lasta lonkallasi (kuten yleistä on). Vältä kiusausta työntää lantiota sivulle, vaikka se tuntuisi luonnolliselta. Hintana voi nimittäin olla selkäsärky. Muista myös vaihdella kantoasentoa puolelta toiselle, jottei vain toinen puoli rasitu. 

Käytä aina kun on mahdollista, vauvaa/lasta kantaessasi kantoreppua- tai liinaa, joka mahdollistaa selän pysymisen suorana eikä rasita myöskään lantiota. Saat myös kätesi vapaaksi ja voit tehdä esimerkiksi kotitöitä. Mahdollisuus esimerkiksi pyöritellä käsiä tai vaan se, että ne saavat liikkua luonnollisesti esimerkiksi kävellessä, tekee kantoasennosta vähemmän staattisen. Lisäksi vauvasta on mukavaa nukkua lähellä sinua. Muista eri kantovälineitä käyttäessäsi kiinnittää huomiota hyvään ryhtiin.

Ja pidä mielessäsi vanha kultainen sääntö: ota nostaessasi aina tukea jaloillasi - ja pidä selkä suorana.  

Selkä tykkää siitä, että seisot välillä yhdellä jalalla, sillä silloin se pysyy luonnostaan suorana. Vauvaa kantaessa tarvitaan molemmat jalat horjahdusten välttämiseksi, mutta kokeile yhdellä jalalla seisomista esimerkiksi hampaitasi pestessäsi tai vaikka pyykkiä ripustaessasi. 

Ryhti lähtee lantionpohjasta
Tyhti kuntoon!
Raskauden ja synnytyksen myötä äidin keskivartalo ja erityisesti lantionpohja kaipaa kuntoutusta. On hyvä tiedostaa, että kehon palautuminen ottaa oman aikansa ja kovalle rasitukselle joutuneiden keskivartalon lihasten vahvistumista voi, ja kannattaa, tukea.

Keskivartalon kannatus lähtee lantionpohjasta joka on ollut erityisen kovan kuormituksen alla raskauden ja synnytyksen aikana. Lue lisää lantionpohjan lihaksista ja niiden kuntouttamisesta. Synnytyksen jälkeen on tärkeää pitää huolta kehoa kannattelevista lihaksista, jotta välttyisi selkä- ja nivelvaivoilta, jotka pikkulapsiarjessa usein pahenevat.

Katso myös ihana kehoa avaava liikkuvuusharjoitus jolla helpotat kehon jumeja. Tämä muutaman minuutin harjoitus kannattaa ottaa osaksi päivärutiineja, sillä liikkuvuuden ylläpidolla ja kehittämisellä on iso vaikutus kehon hyvinvointiin.

Mikäli kaipaat tukea lantionpohjan ja keskivartalon kuntoutukseen, tutustu Nordic Fit Maman Kuntouta keskivartalo® -valmennukseen, joka on auttanut jo tuhansia äitejä kuntoutumaan raskaudesta ja synnytyksestä.

Nordic Fit Maman tärkein tavoite on edistää äitien kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä raskauden aikana että synnytyksen jälkeen. Nordic Fit Maman verkkovalmennukset ovat turvallisia ja asiantuntijoiden hyväksymiä. Osallistuminen on helppoa ja voit treenata missä ja milloin sinulle parhaiten sopii.
Lisätietoja: Riina Laaksonen, perustaja, Nordic Fit Mama


Vinkkejä kantamiseen ja keskivartalon tukeen by Nordic Fit Mama -Lastentarvike vieraskynä