Lastentarvike Lastentarvike
ADAC turvaistuintesti
Ihastuttavat lämpöpussit vaunuihin, rattaisiin ja turvaistuimiin Lastentarvikkeesta

Turvaistuinta valittaessa katse suuntautuu erilaisiin turvaistuintesteihin. Nämä antavatkin hyvää osviittaa ennen ostopäätöstä, mutta tärkeää on ymmärtää mitä eri testit mittaavat ja millä tapaa niitä kannattaa lukea.

Turvaistuintestejä on monenlaisia, joista yksi seuratuimmista on ADAC:in teettämä testi. ADAC-testi mittaa myös lapsen matkustusmukavuutta, mikä saattaa jäädä sivuhuomiolle törmäystestejä seuratessa. Kerromme tässä blogissa ADAC-testin taustoja sekä selitämme mitä kaikkea ADAC-testi mittaa. Ja jaamme vinkkimme miten voit helpointen tulkita ADAC-testin tuloksia.

Psst! Suomessa seurataan myös paljon Plus-testin tuloksia. Lue lisää Plus-testistä täältä.

Mikä on ADAC?

ADAC-järjestö tulee Saksasta ja se on itseasiassa maailman suurin autokerho. ADAC muodostuu sanoista Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, minkä voisi kääntää ”yleinen Saksan autokerho”. ADAC tekee paljon muutakin kuin testaa turvaistuimia, kuten tekee törmäystestejä autoille ja tarjoaa vakuutuksia.

Suomessa Autoliitto julkaisee ADAC:n tekemien testien tulokset Suomeksi. Voit lukea turvaistuintestituloksia täältä.

"ADAC-testi mittaa myös lapsen matkustusmukavuutta, mikä saattaa jäädä sivuhuomiolle törmäystestejä seuratessa.”
ADAC-testin mittarit
Merinovilla - mukava ja lämmin lapselle
ADAC-testi mittaa 4 eri osa-aluetta: Turvallisuus, käyttömukavuus, istuinmukavuus, ja haitalliset kemikaalit. Näiden eri osa-alueiden yhteisarvosanasta muodostuu turvaistuimen lopullinen arvosana.

Eri osa-alueilla on eri painoarvo testissä, kuitenkin turvallisuus on tärkein mittari ja siitä saatu arvosana painaa puolet tuloksessa. Haitalliset kemikaalit ovat painoarvoltaan pienimässä asemassa – jopa tyydyttävän arvosanan tässä osiossa saaneet turvaistuimet voivat silti saada erinomaisen kokonaisarvosanan.

ADAC-testi mittaa turvakaukalot, turvaistuimet, ja turvavyöistuimet. Jos turvalaitetta voi käyttää ISOFIX-telakan kanssa ja turvavyökiinnityksellä, molemmat eri asennustavat testataan.

ADACin teettämät turvaistuintestit ovat moniulotteisia. Käyttö- ja istuinmukavuutta ei oikein testata muissa turvaistuintesteissä, mitkä ovat monelle tärkeitä mittareita turvaistuimen ostossa. Samalla ADAC-testi on hieman monimutkainen ymmärtää, sillä monet osa-alueet menevät limittäin ja arvosanojen tulkintaan joutuu käyttämään aikaa. Jos tarvitset tulkinta-apua testituloksiin, laita meille viestiä verkkosivujemme chatissa tai lähetä meille sähköpostia ja pyydämme turvaistuinasiantuntijoitamme käymään tulokset läpi.

1) Turvallisuus

Turvaistuimen turvallisuus mitataan etu- ja sivutörmäystestillä. Myös vöiden reititys ja istuimen vakaus vaikuttavat arvosanaan.
Turvallisuusarvosanan sisäinen prosenttijako menee näin:

Turvallisuus-osio vaikuttaa kaikista eniten kokonaisarvosanaan: 50 %.

2) Käyttömukavuus

Käyttömukavuuteen lukeutuu muun muassa lapsen kiinnittäminen ja istuimen väärinasentamisen riski. Nämä osa-alueet vaikuttavat myös turvallisuuteen, sillä väärin asennettu istuin ei suojaa lastasi kuten on tarkoitettu. Sen takia käyttömukavuus on toiseksi tärkein osa-alue ADAC-testissä.
Käyttömukavuudessa mitataan:

Käyttömukavuus-osio on yhteensä 40 % kokonaisarvosanasta.

3) Istuinmukavuus

Istuinmukavuus-osiossa tärkeimmässä roolissa on lapsen mukavuus. Istuinmukavuus osiossa mitataan näitä:

Istuinmukavuus on yhteensä 10 % kokonaisarvosanasta.

P.S. Tiesithän, että voit sovittaa turvaistuinta lapsesi kanssa meidän myymälöissämme? Tällä tapaa saat varmuuden, sopiiko turvaistuin teidän pikkuiselle. Katso lähimmän myymäläsi osoite täältä ja tule käymään.

 

4) Haitalliset kemikaalit

Turvaistuimesta tarkistetaan sen kemikaalikuormitus ja etsitään haitallisia kemikaaleja. Näihin kemikaaleihin lukeutuu muun muassa naftaleeni, DPHP ftalaatti, ja palonestoaineet.
Tämän osion prosentuaalinen painoarvo on 0 %. Jos haitallisten kemikaalien pitoisuus on liian korkea, se alentaa arvosanaa.


5) Miten lukea ADAC-testin tuloksia?

Helppo nyrkkisääntö on, että mitä pienempi numero, sen parempi tulos. ADAC:lla on myös liikennevalojärjestelmä helpottamassa testituloksien ymmärtämistä:

ADAC-testi liikennevalot

Autoliiton sivuilla julkaistaan testituloksista taulukot. Näistä taulukoista voit katsoa millaisen arvosanan kukin turvalaite sai eri osa-alueista. Testitulostaulukoissa huomioi +, -, ja 0-merkit ja katso kuvasta merkin arvosana.

”Autoliiton julkaisema turvaistuintesti asettaa istuimet lakisääteisiä vaatimuksia kovempaan rasitukseen, joten kaikki vähintään tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat varteenotettavia vaihtoehtoja istuinta valittaessa.” Autoliitto

Kehottaisimme kiinnittämään huomioita nimenomaan eri osa-alueiden arvosanoihin. Jokin turvaistuin on voinut saada erinomaisen arvosanan turvallisuudesta, mutta hyvän tai tyydyttävän käyttö- ja istuinmukavuudesta. Nämä kaksi viimeistä osa-aluetta ovatkin hieman monimutkaisempia.

Ensinnäkin istuinmukavuus on yksilöllistä. Suosittelemme aina tulemaan sovittamaan turvaistuinta niin omaan autoon kuin lapsellekin. Tämän avulla voidaan selvittää, miten turvaistuin sopii autoosi, onko turvaistuimelle tarpeeksi tilaa, ja viihtyykö lapsi turvaistuimessa.

Toisekseen Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa on hieman erilaiset normit turvaistuimien käytössä. Keski-Euroopassa lapsia kuljetetaan enemmän kasvot menosuuntaan, mikä koetaan kaikista mukavammaksi tavaksi. Pohjoismaissa kiinnitetään enemmän huomiota matkustusturvallisuuteen ja sen takia selkä menosuuntaan asennettavat turvaistuimet ovat enemmänkin normi – näin on myös Suomessa. ADAC-testi suoritetaan Saksassa, missä on yleistä kuljettaa lapsia kasvot menosuuntaan. Täten, ADAC-testi luokittelee kasvot menosuuntaan asennettavia istuimia mukavampina kuin selkä menosuuntaan.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin on voinut saada erinomaisen arvosanan turvallisuusosiossa, mutta sen arvosana on heikompi mukavuusosiossa, sillä sitä ei voi asentaa kasvot menosuuntaan. Tällöin kokonaisarvosana tippuu.

Suomessa Liikenneturvan suositusten mukaan lasta tulisi kuljettaa selkä menosuuntaan vähintään 4-vuotiaaksi asti. Tämä on myös Suomen Autoliiton suositus. Selkä menosuuntaan kulkeminen on 5x turvallisempaa lapselle.

Lähteet:
https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/turvaistuintestit
https://www.autoliitto.fi/tiedote/vaarin-asennettu-turvaistuin-ei-suojaa-lasta-kunnolla
https://www.autoliitto.fi/tiedote/valtaosa-istuimista-sai-hyvan-arvosanan-turvaistuintestissa
https://www.adac.de/

ADAC turvaistuintesti